Thursday 29 November 2012

Bila ALLAH SWT menutup mata-NYA




EXAM :Tasfir ayat ahkam
LOKASI : Maktabah KU



Penuhnya soalan….

jawapan?

Blank.

Itu kebiasaan bagi pelajar yang nervous.
Sayangnya sahabat saya, Ayuni masih tidak dapat menghilangkan blanknya itu.

Masa bergerak pantas.
Dia menoleh ke kiri dan kanan.
Resah di wajahnya tidak dapat lagi disembunyikan.

Akhirnya dia memilih untuk menekup mukanya ke meja.
Melihat reaksi sahabat saya itu, cukup membimbangkan.
"Ya Allah...permudahkan segala urusannya."

Hanya itu yang mampu saya lakukan ketika detik yang getir itu.

.....................................


Selang beberapa minit, 
saya melihat dia menegakkan kembali kepalanya.
Tangannya laju mengisi ruang jawapan. 
Melihat jam di dinding, 
masa hanya berbaki beberapa minit sahaja lagi.

Kau boleh Ayuni.!

Percaya atau tidak, kertas jawapan yang kosong tu. Dalam sekelip mata sahaja boleh penuh dengan jawapan. 


“Apa jadi Yun..?”





“Kak..tadi atas meja tu ada jawapan. Entah siapa yang study dekat situ lepas tu conteng meja tu dengan nota kita. Waktu saya hantar kertas tadi, saya cakap dekat ustazah yang saya tiru jawapan atas meja. Takutlah kak…”






“Lepas tu? Ustazah suruh buat semula ke?”




“TAK. Ustazah cakap takpa. Saya cakap nak buat semula. Dia cakap tak perlu dah”




YA ALLAH…………
Begitu sekali ENGKAU menolong hamba MU.
Janji MU tidak lagi mampu disangkal.



 Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah(dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya), nescaya akan diberikannya kelapangan (jalan keluar dari segala perkara yang menyusahkannya). Dan diberikanya rezeki yang tidak disangka-sangka. Dan (ingatlah), sesiapa yang bertawakal (berserah diri bulat-bulat) kepada Allah, maka dicukupkan baginya (keperluan untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala yang di kehendaki-Nya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. 
- (Ayat 2 & 3 Surah At-Talaq)

.....................








ORANG MATI TOLONG AKU..!!

Waktu semester 4 yang lepas.
Ada suatu ketika ni, saya terover dos dalam belanja bulan saya.
Kalau siapa yang biasa hidup dalam tarbiyah dan dakwah, pasti akan merasai yang sama.

Menghitung hari...
Tengok kalender…… ada 2 minggu lagi untuk masuk duit belanja.
Boleh je saya minta mak saya masukkan duit lebih awal.
Tapi…ermm nampak benor tak reti hidup sendiri.


Tak mengapalah..
2 minggu dengan rm10.
InsyaAllah………….



Nasib ada sahabat-sahabat yang sentiasa membantu. 
Memang cukuplah rm10 tu untuk 2 minggu. 
Tapi… Bila ada program yang perlu keluar dari kolej, mana nak cekup duit.
Allah…...........................mengeluh panjang
Hurmm InsyaAllah.


2 minggu yang agak menyeksakan.
Perlu menebalkan muka untuk meminjam duit sahabat-sahabat untuk menghadiri program.
Hurmm Allah….......................mengeluh panjang lagi, teruk.



Jam menunjukkan pukul 12 lebih. Zohor dalam pukul 1.15 petang.
Tidurlah sekejap, qailulah.
Sedang cuba untuk melelapkan mata.
Terasa perut memulas lapar.


“tidur jelah pah. Nanti lupa lapar tu.”


Cuba memujuk hati dan perut sendiri. 
Ya, sahabat-sahabatku sangat baik semuanya. Sangat-sangat baik.
Memberi tanpa ku minta. Tapi, kalau selalu.. 
Allah.. tahanlah sekejap. Nabi SAW pun ikat batu dekat perut untuk elak lapar.
Mungkin sudah tiba masa untuk merasai keperitan Kekasih Allah itu.
Walaupun keperitan ujian ku ini hanyalah seperti 1 nisbah 1000.

......................................



Tiba-tiba,
Ada panggilan masuk ke telifon bimbit ku.

“KAK AMIE”


Waaaa AMAZING..!!
Orang yang paling sibuk di dunia menelifon saya.

Dia merupakan anak ke 4 dari kami 10 adik beradik.
Graduan Politeknik dalam bidang pelancongan.
Sekarang bekerja di sebuh hotel di Genting Highland.
Seriusly, dia sangat busy.
Dapat bercakap dengannya selama 3 minit di telifon merupakan satu perkara yang amat menakjubkan.
Semoga Allah SWT berkati segala usahanya.
Terus saya menyambut panggilan tersebut.

“Kak mie..!!!”

“Hah pah. Sihat ke? Belajar ok? Pah ada masalah ye dekat sana?”


Tengok cara orang busy cakap dalam telifon…..




Orang sihatlah kak mie. Belajar ok je. Masalah? Hurmm takda.”

“Yeke ni takda masalah. Pah ada masalah duitkan??”

Ya Allah…macam mana boleh tahu ni. Aku mana ada bagitahu siapa-siapa.





“haaa..duit pah ada berapa sekarang?”


“Ermm adalah…tak sampai 10 ringgit hehe”


“Ha, nanti petang orang masukkan rm200.”

“Allah..banyaklah kak mie.”

“Takpa. Simpanlah kalau lebih. Pah, tahu tak.. Dari mana orang tahu pah takda duit ni?”


“Manalah orang tahu. Siapa yang bagitahu kak mie.?”

“Semalamkan pah, orang mimpi arwah abah. Abah cakap kat orang yang pah ada masalah kewangan. Lepas tu abah suruh orang bantu pah.”

Allahu akbar.
Arwah abah yang suruh tolong…..
Arwah abah……….........................





Saya boleh rasakan yang tangan saya mula mengeletar.

Genggaman saya untuk memegang telifon tersebut semakin lemah...

Terus saya meminta izin untuk memutuskan talian dengan alasan ingin menunaikan solat zohor sedangkan belum lagi masuk waktu..
Selesai memberi salam kepada kakak yang saya rindui itu.
Saya terus turun dari katil.
Meluru mengambil wuduk.

Air mata saya terus-terus tumpah ketika mengangkat wuduk.

Arwah abah tolong aku..
Arwah abah……....................




Solat taubat itu ku sempurnakan dengan doa yang panjang.
Tidak tahu bagaimana untuk mengambarkan perasaan ketika itu.

Orang mati tolong kita.

Orang yang kita rasa dah jauh dari kita.

Orang yang kita rasa dah tak tahu berita kita.

Orang yang sudah tiada di sisi kita.......



Ya ALLAH..sebegitu sekali ENGKAU membantu hamba MU
Aku malu.
Aku malu dengan DIA
DIA yang tidak menghitung-hitung aku ini siapa.
DIA yang terus mencurahkan kasih sayang NYA pada ku
Sedangkan aku?
Ya Allah……….
Tidakkah ENGKAU nampak dosa ku selama ini?
Kedegilan dan kederhakaan ku selama ini…??

Bila ALLAH SWT menutup mata NYA……..
Baiknya ENGKAU ya ALLAH……………………………………………………………..





MABIT VS EXAM

Mabit bulanan Persatuan Belia Islam Nasional,PEMBINA.
(Mabit: malam bina taqwa @ qiam)


Paling membimbangkan bila MABIT tersebut jatuh di minggu peperiksaan.
Di sana, wajah sebenar kita, para pemuda yang mewakafkan diri untuk tarbiyah dan dakwah akan terbuka.


“Kak…asiff tak dapat hadir. Saya ada exam esok.”

“Kak… asiff, saya ada presentation esok. Malam ni ada gruping”

“kak…sorry kak”

“Kak..maaf kak..”






DEMI ALAH..saya tidak pernah merasa sedih bila MABIT tersebut hanya di hadiri oleh 6 hingga 8 orang akhawat sahaja.

Apa yang saya hendak sedihkan.
Bukan saya yang rugi.
Saya tidak rugi apa.

DEMI ALLAH, KALIAN YANG RUGI.
KALIAN YANG MEMILIH UNTUK TIDAK PERCAYA JANJI ALLAH SWT ITU.

In tansurullaha yansurkum....




Kalian memilih untuk duduk di rumah.
Belajar.
Siapkan assignment.
Tolonglah wahai akhawat ku, berapa banyak masa ALLAH SWT sudah berikan selama ini kepada kita.
Mabit ini sebulan sekali.
Bukan setiap hari.
Ya,
Kalian hebat.
Boleh bangun qiam sendiri. Di rumah hari-hari ada tazkirah subuh dan maghrib.
Di rumah hari-hari jemaah solat dan mathurat dengan ahli rumah.
Bagus.
Bagus akhawat.


Cukuplah,
saya malas untuk memandang dan memikirkan kelompok mereka yang tidak mahu berpegang pada JANJI ALLAH SWT tersebut.
Sedangkan kalian sendiri malas untuk memikirkan betapa ruginya diri kalian kerana tidak percaya pada JANJI ALLAH.



Wahai saudara seaqidah ku,
Bagaimana ALLAH SWT
 ingin menolong kita?
Jika kita sendiri TIDAK YAKIN 
dengan 
PERTOLONGAN 
dan
 JANJI-JANJI ALLAH SWT…?





Small the pieces la akhawat.
Bukan antunna perlu korban darah dan nyawa untuk ke MABIT bulanan tersebut.
ALLAH SWT hanya meminta kalian mengorbankan MASA.
MASA.

Intansurullaha yansurkum.
Kamu bantu agama ALLAH, Allah bantu kita semula.




Dalam ruang surau yang gelap itu.
Kelihatan suluhan cahaya terang dari beberapa sudut.
Jam menunjukkan pukul 12 lebih.
Saya menghampiran suluhan yang paling hampir.

“Buat apa ni yaya?”
“Esok exam kak. Tak habis study lagi..”

MasyaAllah…..
Saya memandang sudut lain yang juga ada suluhan cahaya.

Hidayah
Faieza
Maniesa
(saya pasti ada nama yang saya tidak sebutkan)

Mereka inilah yang MENGENGGAM ERAT JANJI ALLAH SWT ITU.

Tersentuh hati melihat kesungguhan mereka menelaah pelajaran di dalam surau yang gelap itu.
Sedangkan mereka mampu untuk memilih menjadi seperti yang lain.

Memilih untuk TIDAK MENGINFAKKAN MASA DEMI ISLAM.


Merekalah ansarullah sebenar.
Alhamdulillah diberi peluang untuk melihat semua ini.



Beberapa hari selepas itu.
BERITA GEMBIRA TIBA..!
Semua yang hadir ke MABIT yang lalu mendapat markah tertinggi di dalam exam.
Wajah gembira mereka tidak dapat ku lupa.
Namun yang paling membuatkan aku tersenyum adalah bila mereka berkata,
“BETULLAH JANJI ALLAH TU..!!”

“ALLAH DAH TUNAIKAN JANJI..!!”



SubhanAllah… Di saat kamu benar-benar berpegang pada Allah, adakah kamu mengira Allah akan melepaskan tangan mu?







Sehemat saya…ini bukan kali pertama bantuan ALLAH SWT itu datang dengan sedemikian rupa.
Jalan yang tidak disangka-sangka.

Masihkah ingat,
akhawat kita yang mendapat mimpi spot soalan exam.

Masihkah kita ingat, 
rumah akhawat yang diziarah oleh “seseorang” pada sepanjang 10 akhir ramadhan, demi membangunkan kita semua berqiamulai.

Masihkah kita ingat, 
tabung Palestin kita yang tiba-tiba penuh dengan wang.



Dan 1001 lagi bentuk BANTUAN ALLAH SWT terhadap kita selama ini.
Bila ALLAH SWT menutup mata NYA
Menutup mata-NYA dari memandang SIAPA SEBENARNYA KITA
DIA tidak menghitung-hitung kita siapa.
SubhanAllah baiknya TUHAN kita……………………………………………………….







*Sudah 100 tempat yang komfem akan  mengikuti MISI KEMANUSIAN ke GAZA bersama Aman Palestin. SubhanAllah..!! Mereka yang menempah tempat tersebut bukanlah calang-calang manusia. Papa Morsi pula dihimpit dengan rakyat yang mahukan perubahan sekelip mata dan media, bekas-bekas calon presiden serta tentera yang di didik oleh Mubarak. Don’t worry papa, ALLAH ALWAYS BESIDE U..!! Saya rasa nak kahwin muda lah, 24 ok faieza? haa
sebab……...
sebab...............
sebab
macam dah nak kiamat.
Hurmm macam…….




Salam Rindu,
Salam Sekencang Tarbiyah,
Semantap Dakwah..!
Seriusly sedang angau dengan lagu ni.........http://www.youtube.com/watch?v=QSLlp6xjkig










2 comments:

  1. assalamualaikum..k.pah MABIT tu sama mksd dgn exam ea?

    ReplyDelete
  2. MABIT tu, mlm membina iman dan taqwa..ade qiamulail,muhasabah... cume, mase pogrm mabit time tu, bertembung dgn minggu exm..
    :).
    kakpah 24 tu,,tue da..

    ReplyDelete