HUDUD
Apa
yang kita tahu mengenai hukum islam ini?
Tidak
perlu pergi jauh.
Tidak
kira siapa pun anda,.Menteri, Pensyarah, Doktor, Free Thinker, pelajar jurusan
ekonomi.
Hanya
dengan anda meluangkan masa selama 5 minit dengan membaca artikel ini, anda
akan tahu dan memahami APA ITU HUDUD YANG SEBENAR.
Sudah
sedia?
Bismillahirrahmanirrahim….
"Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tiada
tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain kalau
sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini
yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama".(Dr. Mahathir b.Mohamed, 2.5.1992)
Presiden MCA, Chua Soi Lek yang mendakwa 1.2 juta
rakyat akan hilang pekerjaan jika hukum hudud dilaksanakan(18/10/2012)
“DAP dan Pas boleh dan harus bekerjasama untuk masa depan
rakyat berdasarkan prinsip bersama yang menyatukan kita daripada membiarkan
perbezaan ini untuk memecah belahkan kita.
Jelas, ‘dasar bersama’ tersebut tidak menyebut tentang perlaksaan negara Islam atau undang-undang hudud dalam kerajaan persekutuan PR masa depan,” Guan Eng (30/7/12)
Jelas, ‘dasar bersama’ tersebut tidak menyebut tentang perlaksaan negara Islam atau undang-undang hudud dalam kerajaan persekutuan PR masa depan,” Guan Eng (30/7/12)
“PAS patut menerima hakikat bahawa mengubah
Malaysia menjadi sebuah negara Islam merupakan langkah sia-sia dan tidak akan
dapat dicapai." Karpal singh (24/8/2010)
"They (PAS) had proclaimed that Malaysia should be
an Islamic state. Now, I have taken the issue with them and I have suggested
that in a multi-religious country like Malaysia, any pronouncement or
proposition for the establishment of Islamic state is untenable," Anwar Ibrahim (9/4/2005)
Dalam keghairahan memberi pendapat, sama ada berasas
ataupun tidak, atau hanya berdasarkan rasional semata-mata.
Tanpa disedari mereka telah terheret menghina hukum
agama. Di sini bermulalah peringkat di mana seseorang itu harus menyedari
bahawa hudud itu bukanlah miliknya atau milik orang lain. Tetapi ia adalah
hukum yang diturunkan kepada manusia kerana keihsanan Maha Kuasa.
Pendapat yang melulu tanpa mengetahui hukum
melaksanakannya sama ada fardu ain atau kifayah menyebabkan orang boleh berkata
bahawa hudud adalah lapok dan hanya sesuai pada zaman manusia berkafilah dengan
unta.
Ketakutan yang mencengkam masyarakat kita terutamanya ahli politik adalah:
- Pembangunan Negara akan terbantut kerana ramai yang
akan cacat.
- Akan menimbulkan konflik perkauman dan keagamaan
kerana ditakuti kaum-kaum lain yang tidak dapat menerimanya.
- Industri pelancongan akan merosot kerana terlalu
banyak perkara yang dilarang
- Tokoh-tokoh politik berasa kuatir jika dilaksana akan
membuat mereka hilang pengaruh di kalangan kaum lain dan sebagainya.
Wahai pencinta keamanan.
Jernihkan kembali persepsi kita mengenai hukum ini yang
telah tercemar dek tsunami media massa. Saya menyeru kalian untuk bersama
melihat hakikat hukum hudud ini. Bukalah topi politik kita sebentar dan bacalah
artikel ini sehingga tamat. Kemudian, terpulang kepada anda wahai sang pencinta
keamanan, untuk menilai hukum yang turun dari langit ini.
Pertama
Izinkan saya memperjelas dan memperbetul dahulu salah
faham yang berleluasa mengenai hukum hudud ini.
HUKUM HUDUD TIDAK ADIL
Jika seorang wanita dirogol. Lalu dia membuat laporan
kepada pihak berkuasa. Namun dia tidak dapat membawa 4 orang saksi lelaki.
Maka, penjenayah tersebut terlepas dari hukum hudud. Di mana sepatutnya hukum
hudud bagi muhsan (orang yang belum melakukan hubungan intim suami isteri) yang
berzina adalah seperti yang termaktub dalam firman ALLAH SWT dalam surah an Nur
ayat 2:
“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina,
hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang daripada keduanya seratus kali sebat”
Hukum hududnya akan dilaksanakan bila mana mempunyai salah
satu dari syarat tersebut:
- Pengakuan salah si tuduh bahawa ia telah melakukan
kesalahan itu atau
- Sekurang-kurangnya 4 orang saksi lelaki Islam yang
baligh
Berbalik kepada kes rogol tadi. Jadi, pesalah rogol itu
tidak akan dikenakan hukum hudud yakni sebatan sebanyak 100 kali sedangkan dia
benar-benar telah merogol wanita tersebut. Maka hukum hudud tidak adil.
Sebentar wahai pencinta keadilan.
Seksyen 9(1) Ordinan Kesalahan Zina 1979, Pakistan. Memperuntukkan zina atau zina secara paksaan
(zina-bil-jabr), yang dibuktikan secara kesaksian (syahadah). Tetapi tidak
mempunyai saksi yang cukup (kurang dari 4 orang) maka hudud tidak boleh
dilaksanakan. TETAPI
Mahkamah boleh melaksanakan hukum TAKZIR.
Apa itu hukum
takzir? InsyaAllah akan kita huraikan sebentar lagi.
Mana lagi berat, hukum takzir atau hudud?
Jika hukum hudud bagi orang yang berzina dan cukup
syarat kesaksiannya, maka 100 kali sebat merupakan hukuman yang di tentukan
oleh ALLAH SWT.
Tetapi di dalam hukum Takzir, hukuman boleh menjadi
lebih berat. Kerana hukuman tersebut ditentukan oleh kebijaksanaan hakim itu
sendiri. Jika hukum hudud 100 kali sebat, boleh jadi takzir lebih berat.
Mungkin sebat itu menjadi 80 sahaja, namun ditambah pula dengan denda RM10 000
atau penjara 20 tahun atau dibuang negeri atau kombinasi semua hukuman
tersebut.
Jadi, pesalah rogol tersebut tidak akan sesekali
terlepas. Begitulah adilnya undang-undang jenayah Islam.
Seterusnya,
Izinkan saya untuk terus membongkar betapa adilnya Undang-undang
jenayah Islam ini.
BUKAN SENANG UNTUK LAKSANA HUKUMAN HUDUD.
Islam tidak lapar untuk menghukum. Islam sendiri
merupakan ajaran yang mendidik. Bukan menghukum sesuka hati. Malah pensyariatan
hudud dan qisas di dalam hukum jenayah Islam sendiri adalah untuk mendidik
masyarakat menjadi baik. Membentuk masyarakat yang takut untuk melakukan
kejahatan dan kemungkaran hasil dari kesedaran dari dalam diri mereka sendiri. Sekali
lagi saya nyatakan, Islam tidak lapar untuk menghukum.
Kita singkap kembali sirah Rasulullah saw. Seorang lelaki
telah datang kepada Rasulullah saw lalu membuat pengakuan bahawa dia telah
melakukan zina.
Hadis Rasulullah Saw daripada Abu Hurairah:
“Seorang lelaki telah
datang memanggil Baginda ketika Baginda berada dalam masjidnya sambil berkata :
Ya Rasulullah, sesungguhnya saya telah berzina. Lalu Baginda menolak
pengakuannya sehinggalah dia datang kepadanya sebanyak 4 kali. Apabila dia
selesai membuat pengakuan terhadap dirinya sebanyak 4 kali, Baginda terus
memanggilnya dan bertanya lagi : Adakah engkau seorang yang sudah muhsan (telah
berkahwin dan melakukan hubungan intim suami isteri)? Dia menjawab : Ya. Lantas
dengan itu Baginda bersabda : Bawalah dia pergi dan rejamkannya.”
Wahai pencinta keadilan,
Lihat. Betapa adilnya hukum jenayah Islam ini. Walaupun
lelaki tersebut telah mengaku kesalahan zinanya, namun Rasulullah saw masih
menyoal sedetailnya.
Sehingga jika pesalah tersebut menarik semula pengakuan
salahlakunya itu sebelum hukum hudud dilaksanakan, maka hukuman hudud tidak
boleh dilaksanakan terhadap pesalah tersebut
Kerana hukuman hudud akan terhalang dengan wujudnya
syubhah.
Maka benarlah, islam tidak lapar untuk menghukum.
Hukum jenayah Islam adalah untuk mendidik masyarakat
menjadi baik dan berguna.
Rasanya cukuplah sedikit untuk kita perjelas salah
faham yang berleluasa kini. Mari bersama saya untuk mengetahui dan memahami
konsep dan pelaksanaan sebenar undung-undang jenayah Islam ini.
Ia mudah.
Buka topi ego dan politik masing-masing.
Seterusnya, keadilan dan kesaksamaan undang-undang ini
akan terpancar di mata kalian.
BAHAGIAN DAN HUKUMAN
JENAYAH ISLAM
Bila berbicara mengenai hukum hudud. Ia merupakan
sebahagian kecil dari hukum jenayah Islam.
Terdapat 3 bahagian jenayah Islam:
(1) Jenayah QISAS (bunuh atau cederakan anggota)
(2) Jenayah HUDUD (zina, minum arak, mencuri, merompak, murtad)
(3) Jenayah TAKZIR
BENTUK HUKUMAN dalam jenayah islam:
- Pembalasan qisas
- Pembayaran diyah
- Rejam
- Sebat
- Potong anggota tangan atau kaki
- Buang daerah
- Hukum bunuh
- Penjara
- Taubikh (tindakan memalukan pesalah melalui kata-kata
di hadapan orang ramai)
Di sini saya ingin mengingatkan kalian agar tidak
terkeliru antara BAHAGIAN JENAYAH ISLAM dengan BENTUK HUKUMAN DALAM JENAYAH
ISLAM.
Kerana bahagian jenayah yang berbeza akan membawa
kepada bentuk hukuman yang berbeza juga.
Silapnya masyarakat kita kerana, selama ini masyarakat
dan media asyik bercakap mengenai hukum hudud semata. Sedangkan dalam
undang-undang jenayah Islam, terdapat juga qisas dan takzir.
Maka, selepas ini kita tidak akan menyebut mengenai
hukum hudud semata. Tetapi kita akan bercerita mengenai UNDANG-UNDANG JENAYAH
ISLAM. Barulah keadilan yang kalian inginkan akan terbuka luas di hadapan
kalian nanti insyaAllah. Dan saya pasti, anda wahai pejuang hak asasi manusia,
pasti akan mengangkat tangan dengan sendiri untuk merelakan undang-undang ini
dilaksana di bumi yang kita cintai, Malaysia.
MATLAMAT UNDANG-UNDANG
JENAYAH ISLAM:
-Mengawal kepentingan individu yang berkaitan
dengan agama, nyawa, akal, keturunan, kehormatan, dan harta benda.
Disamping mengawal kepentingan masyarakat umum
dari sudut keselamatan, ketenangan dan kestabilan hidup. Dengan
itu akan tertegaklah keadilan dalam kehidupan sesebuah masyarakat.
- Mengislah dan memulihkan diri pesalah agar menjadi
warga Negara yang baik yang mampu memberi khidmat baktinya kepada agama dan
Negara.
(1) hukuman qisas : untuk menjaga NYAWA dan DIRI
MANUSIA
(2) hukuman hudud peminum arak : untuk menjaga
AKAL*
(3) hukuman hudud pesalah zina : untuk
memelihara KETURUNAN
(4) hukuman hudud curi dan rompak : untuk
mengawal HARTA dan NYAWA
(5) hukuman hudud orang murtad : untuk
mempertahan kesucian AGAMA ISLAM
*Ulama khilaf (bercanggah) dalam menentukan hukuman
bagi pesalah bukan islam. Kerana arak bukan satu kesalahan dalam aqidah orang bukan
Islam.
BEZA HUDUD, QISAS DAN
TAKZIR.
- Hudud dan Qisas : Bentuk kesalahan dan hukuman
dinaskan dari Al Quran dan Sunnah.
- Takzir : Bentuk hukuman tidak dinaskan dan pemerintah
boleh menentukan
jenis-jenis kesalahan dengan kadar hukuman.
Pada prinsipnya, hukuman hudud dan qisas tidak boleh dipinda
atau diubah oleh pemerintah atau hakim manakala bagi jenayah takzir adalah
sebaliknya. Senang cerita, kita sebagai manusia langsung tidak punya hak untuk
menyentuh hukum hudud dan qisas yang telah ditetapkan oleh Islam. Contohnya,
hudud bagi orang yang berzina yang bersaksikan 4 orang lelaki yang adil adalah
100 kali sebatan. Maka, wajib untuk dilaksanakan hukum tersebut terhadap
pesalah itu.
Tetapi, jika hukum hudud tersebut itu gugur dan berpindah
kepada hukum jenayah takzir. Boleh jadi hukuman menjadi lebih berat kerana
hukuman takzir merupakan hukman yang ditetapkan oleh pemerintah dan hakim.
Boleh jadi hukuman yang hanya 100 sebat itu bertukar kepada hukuman, penjara,
denda, buang negeri dan sebagainya mengikut budi bicara hakim tersebut. Seperti
yang telah kita bincang di atas tadi. (rujuk tajuk HUKUM HUDUD TIDAK ADIL)
ORANG BUKAN ISLAM TERLEPAS DARI UNDANG-UNDANG
JENAYAH ISLAM?
Syariat Islam adalah universal (sejagat), maka Undang-undang
Jenayahnya juga mengambil sifat yang sama kerana ia merupakan sebahagian dari
syariat itu sendiri. Maka Undang-undang Jenayah Islam adalah bersifat iklim .
Lantaran itu perlaksanaannya merangkumi semua bentuk kesalahan jenayah yang
berlaku di dalam kawasan/ iklim kekuasaan Islam tanpa dilihat kepada
kerakyaatan atau agama pesalah yang melakukannya.
Setiap rakyat Negara Islam perlu patuh kepada
Undang-undang Jenayah Islam ini. Mereka yang terlibat adalah:
(1) Rakyat yang muslim
(2) Golongan dhimmi
- tidak menerima aqidah Islam
tetapi BERSETUJU untuk bernaung di
bawah kedaulatan Undang-undang Islam dan membayar cukai
perlindungan (jizyah)
(3) Golongan musta’min- Biasanya mereka terdiri daripada rakyat
Negara asing yang
memasuki Negara islam.
Indah dan adilnya undang-undang jenayah Islam. Perbahasan
mengenai undang-undang ini terlalu luas. Di sini kita akan merungkai secara
ringkas sahaja jenayah dan hukuman bagi QISAS, HUDUD dan TAKZIR serta
pelaksanaannya dalam masyarakat majmuk di Malaysia.
(1) JENAYAH QISAS
Jenis kesalahan dan hukuman dalam jenayah qisas telah
ditetapkan di dalam nas al Quran dan Sunnah. Pada prinsipnya, hukuman tersebut
tidak boleh diubah atau dipinda oleh pemerintah atau hakim.
Qisas dari segi bahasa : persamaan
Dari segi syarak : Keseksaan yang sama dan kesalahan terhadap
jenayah bunuh dan kecederaan anggota dengan sengaja.
BAHAGIAN JENAYAH QISAS:
(1) Jenayah Pembunuhan
(2) Jenayah Kecederaan
DALIL BAGI HUKUMAN QISAS:
(1) JENAYAH PEMBUNUHAN
“Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan ke atas kamu
menjalankan hukuman qisas dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh, iaitu
orang yang merdeka dengan orang yang merdeka, hamba dengan hamba, den perempuan
dengan perempuan”
(al Baqarah: 178)
(2) JENAYAH KECEDERAAN
“Dan KAMI telah tetapkan atas mereka di dalamnya (iaitu Kitab
Taurat) bahawa nyawa dibalas dengan nyawa, mata dibalas dengan mata, hidung
dibalas dengan hidung, telinga dibalas dengan telinga, gigi dibalas dengan gigi
dan luka-luka hendaklah dibalas (seimbang)”
(al Maidah : 45)
Hukuman ni dnaskan dalam ai-Quran dan sunnah. Dalam kes bunuh
sengaja, hukumannya adalah bunuh balas. Bagaimanapun pengampunan boleh
diberikan oleh waris yang kena bunuh ke atas penjenayah. Dalam keadaan ini
penjenayah dikehendaki membayar diyah jika dituntut oleh wali. Sungguhpun
begitu penjenayah masih boleh dijatuhi hukuman takzir.
Terdapat perbezaan pendapat dalam cara pelaksanaan hukuman ke
atas pesalah jenayah ini. Syarat-syarat yang ketat dikenakan dalam pelaksanaan
qisas pada anggota. Jika tidak dapat dilaksanakan qisas maka hendaklah
dikenakan diyah.
ORANG BUKAN ISLAM (dhimmi) JUGA DIHUKUM QISAS?
Keterikatan seseorang dengan Undang-undang Islam boleh
berlaku sama ada menerusi penganutan agama Islam atau perjanjian yang
dimeterai, iaitu yang dikenali sebagai perjanjian dhimmah atau perjanjian aman
bagi mereka yang tidak menganut agama Islam.
Jika tujuan disebalik mewajibkan hukuman qisas adalah untuk
memelihara kehidupan manusia, maka tujuan itu wujud pada diri seorang dhimmi
ketika dia dilindungi oleh perjanjian dhimmahnya.
Oleh itu qisas adalah wajib ke atas sesiapa sahaja yang
membunuhnya sama ada pesalah itu seorang Islam ataupun dhimmi.
(2) JENAYAH HUDUD
Hudud ditakrifkan sebagai keseksaan yang ditetapkan (kadar
dan jenis) yang wajib dilaksanakan
sebagai hak ALLAH SWT(diwajibkan untuk menjaga kepentingan umum).
Hakim atau pemerintah tidak boleh meminda atau mengubahnya apabila cukup syarat-syarat pelaksanaanya.
Hakim atau pemerintah tidak boleh meminda atau mengubahnya apabila cukup syarat-syarat pelaksanaanya.
Sedangkan qisas melibatkan hak manusia atau hak perseorangan.
JENIS DAN BENTUK HUKUMAN HUDUD:
(1) Hudud zina – 100 kali sebat (bukan muhsan) (surah
an Nur:2)
- Rejam sehingga mati (muhsan)
(2) Hudud qadhf (tuduh zina) – sebat 80 kali (surah an
Nur:4)
(3) Hudud minum arak – sebat tidak lebih 40 kali
(berdasarkan hadis riwayat ar Tirmizi)
-
sebat 80 kali – zaman Umar al Khatab
*bukan Islam dikecualikan daripada hudud minum arak kerana ia
tidak haram dalam agama mereka. Namun, kesan arak boleh mencetuskan pelbagai
jenayah dan masalah, maka wajar hudud tersebut diwajibkan kepada mereka jika
mereka terang-terangan menonjolkan perbuatan meminumnya di khalayak umat Islam
dan dalam keadaan mabuk yang nyata.
(4) Hudud mencuri
- Potong tangan (dari pergelangan tangan) *
* ulama khilaf dalam perlaksanaannya kepada golongan bukan
Islam (dhimmi). Namun wajar golongan dhimmi dikenakan hudud yang sama kerana
mereka dilindungi perjanjian dhimmahnya. Maka, wajib hudud bagi orang Islam
atau tidak. Tetapi jika pesalah laku tidak tahu hukum mencuri adalah potong
tangan, maka dia akan terlepas dari hukuman tersebut. Begitu juga bagi
kesalahan hudud yang lain.
(5) Hudud merompak – Bunuh atau salib jika membunuh
dan merampas harta benda
-
Bunuh tanpa salib jika hanya membunuh sahaja
-
Potong tangan dan kakinya jika pesalah hanya merampas harta benda
Sahaja
- Buang negeri jika pesalah hanya sekadar
menakutkan orang awam sahaja
- (al Maidah : 33-34)
(6) Hudud murtad
- Wajib lelaki atau perempuan Islam yang murtad untuk diminta bertaubat
sebanyak 3 kali. Jika dia tidak mahu bertaubat, dia akan dijatuhkan
hukuman
bunuh.
*Tiada peruntukan khusus bagi orang bukan Islam. Namun mereka
tidak dibenarkan sama sekali menggalakkan orang Islam menjadi murtad sama ada
dengan agama mereka atau agama lain. Jika melakukan demikian mereka dianggap
telah melanggar perjanjian dhimmah. Dengan itu perlindungan untuk diri dan
harta benda mereka terbatal. Pemerintah diminta untuk membawa mereka keluar
dari perbatasan Negara ke tempat yang aman kerana mereka telah bertukar
kepada seorang harbi (kafir yang perlu di perangi).
(3) JENAYAH TAKZIR
Takzir adalah hukuman yang dikenakan ke atas orang yang
melakukan jenayah yang telah ditetapkan hukumannya tetapi tidak mencukupi
syarat bagi menjatuhkan hukuman tersebut.
Pemerintah boleh menentukan kadar hukuman takzir dengan
mengadakan undang-undang ke atas kesalahan itu, sama ada kesalahan jenayah atau
awam dengan tujuan untuk memelihara keselamatan, ketenteraman dan maslahah
awam.
Bentuk hukuman:
-sebat
-penjara
-buang negeri
-penghinaan
-cacian dan sebagainya.
PENUTUP
Penjelasan dan penerangan mengenai Undang-undang Jenayah
Islam dan keadilan Islam perlu diberikan secara menyeluruh dan berkesan kepada
semua lapisan masyarakat sebelum ianya dilaksanakan.
Cara begini boleh menghilangkan kekeliruan dan kebimbangan
yang timbul justeru kejahilan mengenainya.
Badan pengkaji bagi memperdalam lagi pelaksanaan hukum ini di
Malaysia amat diperlukan kerana setelah diteliti, masih banyak cara pelaksanaan
undang-undang ini yang masih belum terjawab kerana kita bukan sahaja
bermasyarakatkan penduduk Islam, malah kita juga berakyatkan golongan bukan Islam
yakni dhimmi.
Falsafahnya bertujuan untuk MENCEGAH serta MENDIDIK dan
bukanlah semata-mata untuk menghukum. Tidak wujud penindasan bagi sesetengah
golongan. Malah, Undang-undang jenayah Islam cukup adil bagi semua agama. Jika
anda wahai pejuang keadilan dan hak asasi manusia, jika anda hayati konsep dan
pelaksanaannya, anda pasti akan mengangkat tangan untuk menjadi orang yang
pertama melaungkan pelaksanaannya di bumi Malaysia kita yang tercinta.
Dari sudut sejarahnya, undang-undang ini telahpun diterima
pakai oleh masyarakat Islam pada zaman kerajaan Melayu Melaka sehinggalah ke
zaman sebelum kedatangan penjajah Barat yang telah menukarkannya menjadi kepada
undang-undang mereka. Sebahagian besarnya jelas bercanggah dengan kehendak dan
peruntukkan di dalam undang-undang Islam.
“Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah
diturunkan oleh ALLAH (kerana mengingksrinya), maka mereka itulah orang-orang
kafir”
(al Maidah: 44)
“Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah
diturunkan oleh ALLAH, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”
(al Maidah: 45)
“Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah
diturunkan oleh ALLAH, maka mereka itulah orang-orang yang fasik”
(al Maidah: 47)
Oleh itu marilah kita mengatur strategi untuk menghayati
semula di dalam zaman pembangunan ini, sesudah sekian lama warisan ini kita
abaikan dan membiarkannya terpinggir, sedangkan itulah yang dihayati oleh datuk
nenek kita dahulu yang berjaya membina tamadun Islam Melaka, Acheh, dan Patani
yang amat kita banggakan dan kesannya kita warisi sehingga ke hari ini.
Wallahua’alam.
1 Dato’ Dr Abdul Monir Yaacob, Kedudukan
dan Pelaksanan Undang-Undang Jenayah Islam
di Malaysia
2 Prof. Madya Dr.Mat Saat Abdul Rahman, Uqubah Menurut
Undang-Undang Jenayah Islam
3 Prof. Madya Dr.Mat Saat Abdul Rahman, Uqubah di Dalam
Jenayah Qisas dan
Pelaksanaannya Dalam
Masyarakat Majmuk
4 Prof. Madya Dr.Mat Saat Abdul Rahman, Uqubah di Dalam
Jenayah Hudud dan
Pelaksanaannya Dalam
Masyarakat Majmuk
5 Prof. Madya Dr.Mat Saat Abdul Rahman, Uqubah di Dalam
Jenayah Takzir dan
Pelaksanaannya Dalam
Masyarakat Majmuk
ukhti, ia 'mmbuka mata' pmbaca..teruskn ya! smga ini dpt mmberikn kfhmn kpd saudra2 kita yg lain tntg hudud ini :)
ReplyDeleteTerima kasih :) *Refresh PSI*
ReplyDeleteizinkan saya berkongsi article ini... thnks
ReplyDelete